Sommeren 2011 på tur i Montenegro og Kroatia

Etter å ha hatt en fantastisk tur til Paris i påsken gledet vi oss stort til å dra sydover på sommeferie og hva er vel bedre enn å dra til et av favorittlandene våre, nemlig Kroatia.
Her har vi feriert med jevne mellomrom siden 1985 da riktig nok i leid bolig på Istra halvøyen ,nærmere bestemt i Umag. Den gang var det Jugoslavia det hette og den sterke lederen Tito satt fremdeles med makten.
Den gangen reiste vi fire familier fordelt på to biler med tilsammen 11 personer og det var ikke fritt for at vi var noe spente på dette for oss helt ukjente landet og kultur.

Dubrovnik fra sydsiden.
Men du verden for en positiv opplevelse, kjempetrivelige mennesker, god mat og drikke til priser som vi bare hadde drømt om, dette med prisnivået er faktisk ganske behagelig i dag også ,noe som vises på den stadig økende turiststrømmen til denne delen av europa.

Vel i år skulle vi dra helt ned i vårt paradis og starte med noe nytt nemlig Montenegro, her ble vi møtt på grensen av noen blide og hyggelige studenter som hadde fått sommejobb med å selge obligatorisk miljøavgifts merke til turister og andre som ikke hadde dette i frontruten fra før,her var det  ikke snakk om hvor lang tid en skulle være for oblatet hadde kun en varighet og det var for hele året, vel vi ble ikke ruinert men en euro her og en der blir nå alikevel ganske mange i løpet av ferien og her var det 30 euro som var prisen, Euro tenkte vi for dette landet er da viterlig ikke ned i EU men Montenegrinerne, som de heter her har like godt innført euro som betalingsmiddel først som sist. for inn i EU det skal de.

Camping ved Budva.

Vi passerete grensen og den første byen som kommer her er Igalo, sikkert kjent for mange siden den har vært et yndet reisemål for revmatikere og pasienter med psoraesis, jeg husker selv mine
svigerforeldre dro hit til Igalo på slutten av 70 tallet.

På vår ferd videre var valget enten rundt eller over Kotorfjorden, vi valgt over en fergetur på 1o minutter som kostet den nette sum av 8 euro for bobil 9m,og to personer +hund.

Vi speidet etter en mulighet for overnatting, noe som det er nok av hvis man kjører personbil og har med seg telt, men en doning på 9 meter med den nette høyden av 3,40 så var utvalget heller beskjedent. Men plutselig fra intet dukket det opp et rustent skilt ca 3 km. før budva som fortalte at det var campingplass 300m til høyre, så vi svingte av og kjørte etter anvisningen og der lå den , den hadde nok sett bedre dager men for all del det var både vann,dusj,toalett og ikke ett men fire stolper med ca 5o strømuttak på hver, så her var det bare å slå seg ned. Vi valgte en plass og jeg dro ut strømkabelen for det var skikkelig varmt med 39 gr. i skyggen så her skulle klimanlegget få gjøre nytten, men hvor lenge var Adam i paradis, det var null støm i kontakten og etter å ha trestet en 10-15 stykker med samme nedslående resultat tuslet jeg opp i resepsjonen for å få hjelp. Ikke noe problem her kom en kar og ble med så dette skulle nok ordne seg. etter å ha testet sånn omtrent 35 stikk så fant jammen teknikeren en med strøm i og klimaanlegget startet prosessen med nedkjøling av soveromsdelen i bilen. Nei det var ikke fullt  her så camping har nok vært et noe forsømt tema her nede, men skitt au vi koste oss skikkelig for i tilknytning til plassen var det en fantasktisk badestrand med flere vannhull og restauranter. Vi likete oss så godt her at vi ble i fire dager før vi dro videre.
Bak i garasjen på bobilen hadde vi med oss en Aprilla 125 cc.scooter og den ble flittig brukt for å utforske området.

På scootertur til Budva ,legg merke til bagen på bagasjebrettet, her satt Tara, vår tibetanske spaniel når vi kjørte rundt på sightseeing.

På vei over kotorfjorden

Vi lurte på om vi skulle dra over til Albania ,men fant ut at vi ville ha noe bedre tid og legge den inn sammen med en tur til Hellas ved en senere anledning.

Vi fortsatte turen og dro inn i Kroatia igjen, vi ville gjerne se hvordan det var ute på Peljesac. En perle som virkelig svarte til forventningene, vi kjørte over på vestsiden og fant oss en flott plass med utsikt over til øya Korkula og Korkula by.

Herfra reiste vi tilbake til nordøstsiden av Peljesac og tok fergen over til fastlandet igjen. Kystveien langs Adriaterhavet er en flott kjøretur med en mengde spennende små byer å se og oppleve.
                      Camping iSv.Petar

Litt palmer og bougan vila

Vi nærmer oss Dubrovnik
Varmt for både to og fire beinte